понеділок, 19 лютого 2024 р.

Заняття школи педагогічної майстерності "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд"

 

Заняття школи педагогічної майстерності "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд"

15 лютого 2024 року відбулося заняття школи педагогічної майстерності для вчителів "Захисту України", керівників гуртків та курсів за вибором військово-патріотичного профілю "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд". Тема заняття: "Сучасні військові технології та засоби ураження", де модератором був методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти Борис Волянюк.

На початку заходу, що пройшов в дистанційному форматі, учасників тепло привітала в.о. заступника директора Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти Тетяна Магера та презентувала виклад питання "Підготовка громадян України до національного спротиву: завдання та обов'язок кожного свідомого українця", окреслила завдання та завершила свій виступ словами генерала Валерія Залужного: "Ми хочемо отримати велику кількість патріотично вмотивованих громадян, які за короткий термін можуть взяти в руки зброю і завдати противнику таких втрат, що змусять того відмовитися від подальших бойових дій…"

Методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти Борис Волянюк висвітлив завдання і зміст теми 5 розділу 5 навчальної програми предмета "Захист України" від 2023 р. у "Аспектах вивчення теми "Сучасні військові технології та засоби ураження " програми предмета "Захист України" в реаліях сьогодення", звернувши увагу присутніх на тому, що у Міністерстві освіти і науки України планують навчити дітей керувати дронами. Для цього педагоги теж пройдуть відповідне навчання. А для міжшкільних ресурсних центрів будуть закуповувати не професійні FPV-дрони, а простіші й дешевші моделі, які літають на меншу відстань, але виконують ті самі функції.  За словами заступника міністра освіти і науки України Андрія Сташківа:“… учні можуть навчитися ним керувати, розуміючи суть управління дронами. Та “Ми навіть зупиняємо конкурс підручників із “Захисту України”, тому що хочемо зробити нову програму й відповідно до неї розробляти новий підручник”.

Василь Гайда, методист відділу методики навчальних предметів природничо-математичного циклу, технологій та фізичної культури, доктор філософії, розкрив на прикладі дитячого квадрокоптера  питання "Безпілотні літальні апарати: загальна будова, фізичні основи та їх практичне використання" та показав принцип керування цим літальним апаратом в реальному часі і обстановці  сховища інституту, так як була повітряна тривога і захід проводився у захисній споруді.

Демонстрував керування дитячим дроном Олег Миць, фахівець лабораторії STEM-освіти ТОКІППО, учасник бойових дій, розповівши і про "Різновиди та тактику застосування дронів різних типів в умовах загальновійськового бою".

Ділився з вчителями предмета "Захист України" та керівниками гуртків і курсів за вибором військово-патріотичного профілю із полігону своїми практичними порадами використання дронів в освітньому процесі закладу освіти керівник гуртка станції юних техніків м. Тернополя Володимир Наконечний, хоча через повітряну тривогу йому не було змоги продемонструвати льотні можливості дронів.

На завершення заняття школи педагогічної майстерності для вчителів "Захисту України", керівників гуртків та курсів за вибором військово-патріотичного профілю "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд" були прийняті методичні рекомендації щодо покращення організації та проведення  уроків, занять гуртків та заходів військово-патріотичного виховання.

Висловлюємо подяку героїчним Силам оборони України за мужність і стійкість у боротьбі проти кремлівських окупантів та можливість провести цей захід, бажаємо їм Божої опіки, здоров'я, сили і витримки; доповідачам ‒ за цікаві і змістовні напрацювання, їх донесення присутнім; всім учасникам ‒ за участь у цьому занятті та створення відповідної ділової атмосфери.










понеділок, 29 січня 2024 р.

Бій за майбутнє

 

Бій за майбутнє

Український народ щороку вшановує пам’ять молодих борців за волю, полеглих біля залізничної станції Крути у битві, що стала символом героїзму та відданості Українській державі й національній ідеї, а дата – 29 січня 1918 року (сьогодні уточнені дані говорять, що це 30 січня 1918 р.) – днем національної трагедії та віри у майбутнє.
Подвиг українських юнаків під Крутами, що своєю кров’ю окропили землю в боротьбі за волю України, навічно залишиться в історії як символ національної честі... Вони: – студенти, курсанти, школярі, коли постала потреба, віддали молоде життя в ім'я волі свого народу. В масштабах всесвітньої історії ця битва зовсім невеличка, але це є символ нескореного духу української нації – її волі жити у своїй країні!
Вони хотіли жити та кохати, але взяли до рук зброю і стали на захист Батьківщини, щоб жити в вільній країні і, затримавши ворога на чотири дні, дали змогу укласти мир між урядом Української Народної Республіки і державами Четверного союзу.
За оцінками історика В.Улянича, захисники української державності у бою під Крутами здобули переконливу воєнну перемогу: "Неспростовні і беззаперечні факти свідчать, що в бою під Крутами оборонці української державності завдали агресорам нищівного удару і отримали переконливу військову перемогу над ворогом. Адже наказ командування було виконано, наступ ворога зупинено і здійснено організований відступ, руйнуючи за собою колії і мости, щоб зупинити його просування. Російсько-більшовицькі нападники втратили боєздатність на чотири дні. Своїм самовідданим опором захисники Крут зупинили похід агресора, який мусів спершу зализати свої рани, підтягнути нові сили, відремонтувати підірвані й поруйновані мости та залізничні колії, і лише після всього цього продовжувати свій наступ на Київ, не так залізничним шляхом, як на реквізованих селянських возах, запряжених кіньми, по розмоклій дорозі. Саме ця затримка ворога дала змогу українській делегації укласти Брест-Литовський мирний договір, який врятував молоду українську державність. День української перемоги у бою під Крутами є законною гордістю українства".
Сміливість та жертовність учасників бою зробила їх прикладом для майбутніх поколінь захисників України. З ними сьогодні порівнюють захисників Донецького аеропорту в теперішній російсько-українській війні, називаючи Героїв Крут першими кіборгами.
Бій під Крутами – символ відданості українській державницькій ідеї, героїзму молодого покоління в боротьбі за незалежністьУкраїни. На підступах до української столиці московит закликав: “Наше бойове завдання – взяти Київ... Жаліти київських мешканців нема чого, вони терпіли гайдамаків – нехай знають нас і одержать відплату. Жодного жалю до них! Кров’ю заплатять вони нам. Якщо треба, то каменя на камені не залишимо”. І сьогодні нові покоління нащадів Героїв Крут мужньо захищають свою землю, свою Україну від кремлівсько-ординських окупантів і просимо у Всевишнього: "Боже великий, єдиний нам Україну храни!"
Слава ЗСУ! Слава Україні!


понеділок, 22 січня 2024 р.

Акт Злуки

 Акт Злуки або Велика Злука — урочисте оголошення 22 січня 1919 р. на Софійському майдані в Києві універсалу про об'єднання УНР і ЗУНР у соборну Україну.

9 (22) січня 1918 року Центральна Рада своїм Четвертим Універсалом проголосила Українську Народну Республіку самостійною, незалежною, вільною державою українського народу. Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР, до 13 листопада 1918 — Украї́нська Держа́ва) — держава, що постала після Першої світової війни під час розпаду Австро-Угорської імперії і фактично проіснувала протягом 1918—1919 років на територіях заходу України (Східна Галичина, Буковина й Закарпаття) зі столицею у Львові.
Живий ланцюг 21 січня 1990 р., коли майже три мільйони людей взялися за руки, з'єднавши Івано-Франківськ, Львів, Рівне, Житомир та Київ у день 71-річчя Злуки УНР і ЗУНР став одним із важливих кроків до відновлення Української держави. Люди взялися за руки, щоб продемонструвати Соборність України на шляху до незалежності.
Проведення пізніше щорічних живих ланцюгів у Києві на мості Патона через Дніпро чи через річку Збруч між Тернопільською і Хмельницькою областями є символічним свідченням того, що саме українці є творцями власної держави. Бо Україна єдина! А разом ми незборимі!



пʼятниця, 19 січня 2024 р.

Педагогічні читання «Національний спротив в Україні: історія та виклики сьогодення»

 Педагогічні читання «Національний спротив в Україні: історія та виклики сьогодення»

Педагогічні читання «Національний спротив в Україні: історія та виклики сьогодення»

«Народ, що не знає своєї історії,

є народ сліпців»

Олександр Довженко

 Тепер, в умовах повномасштабної війни, яку розв’язала рф проти України, вже ні в кого не викликає сумнівів той факт, що патріотичне виховання здобувачів освіти є пріоритетним напрямом в національній системі освіти. Актуальність патріотичного та духовного виховання юного покоління зумовлюється також і процесом формування в Україні громадянського суспільства, становлення єдиної нації.

Організація освітнього процесу закладів освіти з національно-патріотичного виховання передбачає виховання всесторонньо розвиненої особистості, здатної творчо мислити, активно творити в духовній і матеріальній сферах, самостійно й колективно виконувати суспільно важливі завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності, пов’язані з боротьбою українського народу за незалежність.

Українська держава зможе розвиватися лише знаючи своє минуле, і пам’ятати, що саме історична свідомість є вищою духовною цінністю будь-якої нації.

Свободолюбність - це головна риса нашого народу, яка, звичайно, була і є не до смаку ворогам. Водночас для нас, українців, це аж ніяк не привід для розгубленості, а лише причина глибоко вивчати власну історію. Воювати нам доводилось багато і часто. Доводиться і сьогодні.

Кожне нове покоління українців боролося за свободу рідної землі. Кожні чверть століття нашими землями котилися хвилі боротьби за незалежність. За право українців мати незалежну державу заплатили власними життями тисячі патріотів. На жаль, це право ціною життів українських воїнів доводиться відстоювати і в наші дні. Сьогодні Україна продовжує боротьбу за незалежність і соборність.

22 січня 2024 року у Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти на платформі сервісу Google Meet відбулися педагогічні читання «Національний спротив в Україні: історія та виклики сьогодення» для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

Організатор заходу – Олена Свистун, методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО.

З вітальним словом до учасників звернулась Тетяна Магерав. о. заступника директора з науково-педагогічної та виховної роботи ТОКІППО. Вона привітала усіх учасників заходу із Днем Соборності та 105-ю річницею проголошення Акта Злуки. Наголосила на важливості національного спротиву в Україні та єдності українського народу.

Під час педагогічних читань було обговорено низку виховних питань:

  • Самоцінність та внутрішні опори як основа забезпечення готовності громадян України до національного спротиву, Світозара Хомав. о. завідувача центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО
  • Окремі сторінки визвольної боротьби українського народу, Борис Волянюк, методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО
  • Життя і діяльність Євгена Сверстюка як приклад національного спротиву, Оксана Сесик, методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти
  • Формування у вихованців почуття патріотизму на прикладах героїв громадянського опору в умовах сучасної російсько-української війни, Марія Голуб, методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО
  • Степан Бандера як провідник українського національного спротиву, Олена Свистун, методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО
  • Роль духовенства українських християнських церков у національному спротиві, Лілія Мудрик, методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО
  • Громадсько-політична діяльність Дмитра Левицького. Провід у національному житті, Юрій Петрик, учитель історії Тернопільського ліцею №21 - СМШ ім. І. Герети

До Дня Соборності України та 105-ї річниці проголошення незалежності Української Народної Республіки у читальній залі науково-педагогічної бібліотеки розгорнуто виставку літератури (ресурс доступу: https://docs.google.com/document/d/1gV7RFkWZAX8a9D5Ibu-PRJ2yY4zcFMb3/edit?usp=drive_link&ouid=113100745844183593655&rtpof=true&sd=true) та складено  тематичний рекомендаційний бібліографічний список (ресурс доступу: https://drive.google.com/file/d/19rqqnyaa0ISPvr8a4C4tYoKs5g9TvI2A/view?usp=drive_link).

Під час педагогічних читань доповідачі презентували цікаві матеріали щодо боротьби нашого народу за соборність і незалежність України на протязі багатовікової історії, розкривали подвиги  борців за свободу і єдність  українських земель в різні  історичні епохи.

Сподіваємось, що кожен з учасників педагогічних читань почерпнув для себе щось нове і корисне для використання в роботі.

Фото 6 Фото 5  Фото 4 Фото 3  Фото 2 (1) Фото 7

субота, 9 грудня 2023 р.

Заняття школи педагогічної майстерності "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд"

 

Заняття школи педагогічної майстерності

"Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд"

 

7 грудня 2023 року в дистанційному режимі на платформі Meet для вчителів предмета "Захист України", керівників гуртків та курсів за вибором військово-патріотичного профілю відбулося заняття школи педагогічної майстерності "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд" на тему "Вогнева підготовка – складова вивчення предмета "Захист України", курсів за вибором та гурткової роботи".

В.о. заступника директора з науково-педагогічної та виховної роботи ТОКІППО Тетяна Магера тепло привітала учасників заходу з початком роботи, минулим Днем Збройних України та Святого Миколая, з святою вірою у нашу ПЕРЕМОГУ та побажала плідної праці у вирішенні завдань військово-патріотичного виховання сьогодення.

"Самоцінність та внутрішні опори як засоби творення дієвого виховного середовища закладу освіти" були темою виступу завідувача центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО Світозари Хоми, адже кожна особистість має мати внутрішній стрижень і правильну самооцінку для досягнення поставлених цілей.

Доцент кафедри змісту методик навчальних предметів, кандидат педагогічних наук Олеся Олексюк висвітлила "Виклики та перспективи використання технологій штучного інтелекту в освіті", адже сьогодні помітний стрімкий розвиток інтелектуальних машин, здатних виконувати функції, притаманні людському інтелекту.

Методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО Борис Волянюк був модератором заходу та озвучив питання "Аспекти вивчення вогневої підготовки програми предмета "Захист України", курсів за вибором та гурткової роботи в час воєнного стану", зосередивши увагу присутніх на вимогах нормативних документів  для досягнення мети військово-патріотичного виховання, завданнях предмета та шляхах вирішення проблем вивчення вогневої підготовки у закладах освіти, особливо наголошуючи на виконанні, дотриманні заходів безпеки.

Учасник бойових дій Олег Миць, фахівець лабораторії STEM-освіти ТОКІППО, обговорюючи "Вогневу підготовку у військово-патріотичному вихованні здобувачів освіти в сучасних умовах" ділився досвідом творчого, компетентного підходу до вивчення предмета, зокрема окремих моментах стрілецької підготовки, необхідності здобуття предметних компетенцій і рекомендував проведення інтегрованих занять.

Презентуючи "Робототехніку в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти" керівник гуртка Мишковицького ліцею Великоберезовицької територіальної громади  Тернопільського району Василь Михайленко дохідливо показав використання STEM-освіти на практиці, її предметне застосування в сучасних умовах, зокрема на полі бою, та зацікавлення учнів напрямком діяльності "Робототехніка".

Довелося учасникам заходу через агресію рашистських розбійників перервати заняття та діяти за сигналом "Повітряна тривога!". Тож  методичні рекомендації школи педагогічної майстерності "Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд" не озвучені, а лише направлені на електронні адреси учасників.

Висловлюємо щиру вдячність Силам Оборони України за незламність духу, мужність, силу і витримку, стійкість і щоденний героїзм у відбитті кремлівської навали, всім доповідачам за цікаві та змістовні виступи та всім учасникам заняття школи педагогічної майстерності за створення відповідної атмосфери.

Слава Україні!

 

Рекомендації школи педагогічної майстерності

"Військово-патріотичне виховання – сучасний погляд" 

 

1.У 2023-2024 н.р. найважливішим компонентом є дотримання в умовах воєнного стану безпечних умов освітнього процесу з особливістю виникнення ймовірних ситуацій, коли вмикається сигнал «Увага всім! Повітряна тривога» чи ін. З огляду на реальну загрозу життю і здоров’ю учасників освітнього процесу внаслідок збройної агресії московитів, рекомендуємо вчителям неухильно дотримуватися порядку дій у разі увімкнення сигналів небезпеки під час здійснення освітнього процесу, що розроблені на основі рекомендацій Державної служби з надзвичайних ситуацій України.

2. Щоденно о 9 год. проводити хвилину пам'яті за загиблими захисниками України у боях проти московських агресорів та проявляти шану, християнське співчуття і милосердя родинам загиблих героїв.

3.Вивчення предмета «Захист України» проводити відповідно до програми предмета, затвердженої наказом МОН України № 1121-23 від 13.09.2023 р. в обсязі по 70 годин у 10 і 11 класах, відповідно методичних рекомендацій з предмета МОН України від 12.09.2023 р., спільного наказу департаменту освіти і науки та Тернопільського ОТЦК та СП від 08.08.2023 р. № 127/2.1-06/238агд, методичних рекомендацій ТОКІППО на 2023/2024 н.р. та керуючись розділом річного плану «Військово-патріотичне виховання та «Захист України»» закладу освіти. Під час проведення уроків та заходів військово-патріотичного спрямування неухильно дотримуватися правил безпеки  з відповідними інструктажами та записами у журналах.

4. Практикувати інтегровані уроки із предмета "Захист України" з іншими навчальними предметами та курсами

5. Проводити вишколи з вогневої та домедичної підготовки із заходами з формування належної фізичної витривалості юнаків і дівчат, виконання вправ спеціальної фізичної підготовки;;

6. Здійснювати ефективну профорієнтаційну роботу щодо пропаганди серед учнів військових професій, вступу випускників у заклади освіти військового спрямування,

7. Постійно надавати громадянам, зокрема учням (вихованцям), поточну інформацію з офіційних джерел, відомості про становище в Україні, успішні бойові дії Збройних Сил України проти московської навали.

8. Проводити у семестр 2 – 3 відпрацювання дій за сигналами цивільного захисту.

9. Використовувати  Електронний збірник дидактичних ігор із предмета «Захист України» / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://didacticgameszu.blogspot.com/

         10. Радимо для військово-патріотичного виховання учнів та підвищення рівня навчання предмета «Захист України» використовувати журнал «Оборонний вісник»,  який  видається  Центром  військової політики та політики безпеки, рекомендований МОН України до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти (лист МОН України від 24.11.2023 №4/4619-23 «Про видання журналу "Оборонний вісник"») та використання матеріалу каналу "Армія ТБ".

 

 













неділя, 3 грудня 2023 р.

Військово-патріотичне виховання учнів сучасної школи в реаліях сьогодення

 

Військово-патріотичне виховання учнів сучасної школи в реаліях сьогодення

Сьогодні у період війни, яку московія розв’язала і веде проти України, виникає нагальна  необхідність  переосмислення  зробленого  і  здійснення  системних  заходів, спрямованих  на  посилення  національно-патріотичного  виховання  дітей  та  молоді  – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей. Сьогодні в  час  воєнної  загрози  військово-патріотичне  виховання  стало  пріоритетом  національно-патріотичного виховання. Його  зміст  визначається  національними  інтересами  України  і покликаний  забезпечити  активну  участь  громадян  у  збереженні  її  безпеки  від зовнішньої загрози.

Тож 30 листопада 2023 року для заступників директорів шкіл з виховної роботи та консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників відбувся вебінар "Військово-патріотичне виховання учнів сучасної школи в реаліях сьогодення", модератором якого був методист центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО Борис Волянюк.

Відкрила цей захід теплими словами побажань в.о. заступника директора з науково-педагогічної та виховної роботи ТОКІППО Тетяна Магера та презентувала присутнім надзвичайно актуальне питання "Військово-патріотичне виховання як компонент безпеки в умовах сьогодення", наголосивши, що національна безпека охоплює три основні категорії: людину, суспільство, державу і спочатку ми повинні виховати людину, потім бійця і лише потім воїна.

Армія потребує підготовленого резерву,  і  саме  заклади  загальної  середньої освіти забезпечують виконання цього завдання, адже на уроках предмета «Захист України» учні отримують початковий військовий вишкіл. Готовність Збройних сил України до виконання своїх функцій значною мірою залежить від її особового складу, зокрема підготовленості молоді до проходження військової служби, а сьогодні – військового вишколу для оборони рідного краю від кривавих орд кремля. Тож методисти центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО висвітлили присутнім шляхи досягнення цієї мети, розкривши наступні питання:

 Борис Волянюк – "Предмет "Захист України" як епіцентр військово-патріотичного виховання та формування майбутнього захисника держави",

Оксана Сесик – "Синергія класичної педагогіки та інновацій сучасної школи – дієвий засіб формування  активного громадянина-патріота",

Марія Голуб – "Аспекти співпраці закладів освіти і батьківської громадськості у військово-патріотичному вихованні майбутніх захисників рідного краю",

Лілія Мудрик – "Духовно-моральне обличчя сучасного воїна України",

Олена Свистун – "Постать героя-оборонця Вітчизни в українському мистецтві".

"Військово-патріотичне виховання як засіб формування національно-патріотичної ідентичності українців" – практичний досвід роботи цікаво презентували директор ЗЗСО І-ІІІ ст.  ЗДО с. Товстолуг Антоніна Глуха  та вчитель "Захисту України" цього ж закладу освіти Іван Смільський з Великогаївської сільської ради Тернопільського р-ну.

На завершення вебінару "Військово-патріотичне виховання учнів сучасної школи в реаліях сьогодення" були прийняті методичні рекомендації щодо покращення організації та проведення  заходів складової національно-патріотичного виховання.

Висловлюємо подяку оборонцям держави – Силам оборони України за можливість провести цей захід, а доповідачам за цікаві і змістовні напрацювання, їх донесення присутнім та всім учасникам за участь у вебінарі та створення теплої, ділової атмосфери.

 










 

 

 

8 травня

  8 травня, в День пам’яті та перемоги, Україна вшановує кожного, хто боровся з нацизмом. Не менше заслуговують на увагу та пам’ять мирні ци...